Kätlin Palestiinas: Siin ja sealpool piire

Möödunud on üks intensiivne nädal. Eelmine pühapäev lõpetasime väikse show’ga ametlikult esimese suvekooli. Laste esinemine läks päris hästi ning ise olin üllatunud kui palju publikut kohale tuli.
Esmaspäeva õhtul rentisime Jeruusalemmast auto ning teisipäeva öösel asusime sellega teele Masada poole. Masada on peaaegu 2000 aastat vana pea ligipääsematu kaljukindlus surnumere ääres. Kuskil kolmveerand tundi ronisime selle kalju otsa ning seejärel nautisime mõnusat päiksetõusu. Üleüldse oli meie 4-päevane tripp üpriski intensiivne. Jõudsime nautida kahte päiksetõusu (päike tõuseb siin kuskil 5:45 paiku) ning ilmselgelt kõiki päikseloojanguid. Peale Surnumere ääres trippimise käisime ka Ramoni kraatrit uudistamas – sealkandis tuli ka natuke kruusateid sõita ning kuna maastik on siin päris mägine, käisid mõned kohad meie väiksele rendipunnile natuke üle jõu. Pärast Surnumere meeletut palavust tundus Ramoni kraater Negevi kõrbes isegi jaheda kohana. Need sihtkohad kattusid ka Birthright gruppide peatuspaikadega. Birthright on pmts Iisraeli poolt rahastatud (saab mingitest fondidest ka toetust) ringreis Iisraelis, mis kestab tavaliselt 10 päeva. Sul on võimalik sellele tasuta reisile kandideerida, juhul kui su üks vanematest on juut ning sa ei ole Iisraelis elanud. (kui tahate rohkem teada, siis guugeldage birthright Israel, saate täpsemat infot). Lugesin hiljem, et iga neljas birthrightil osaleja abiellub mõne teise osalejaga. (neid reise on korraldatud alates 90ndate lõpust). Grupis, mida me kohtasime oli 46 inimest… ehk kuskil 10-12 inimest sealt abiellub üksteisega?
Ühe päeva peatusime Tel Avivis – parkimine on seal kas üüratu kallis või lihtsalt võimatu. Linnas ise käisime erinevaid kunstigaleriisid uudistamas ning kohtusime ühe Martini sõbraga – hiina tüdruk, kes 13-aastaselt Iisraeli kolis ning parasjagu oma armeekohustust täitis. Ajateenistus on teoreetiliselt kõigile kohustuslik ning kestab 2 aastat (kui ma õigesti aru sain), kuid mitmetel juhtudel on võimalik armeed vältida. Näiteks religioossetel põhjustel. Tüdruku jutust sain aru, et samas annab armee väga paljudele ühised väärtused – Iisraelis on armee ja riik lihtsalt väga-väga läbipõimunud.
Peale Tel Avivist lahkumist suundusime põhja. Peatusime Naatsaretis ning ülejäänud päeva üritasime Golani mägedes mõnda head matkarada leida, kuid kahjuks oli mets kinni. Täpsemalt oli kinni see loodusreservaat, kuhu me matkama tahtsime minna. Õhtu veetsime Tiberiaseses, linnakeses Galilee mere (meri on selle kohta küll palju öeldud) ääres. Tegemist oli viimase Eidi päevaga – moslemite püha, millega tähistatakse ramadani lõppu. Niiöelda mereäär oli täis tähistavaid araablasi ning meil õnnestus napilt ühes hostelis viimased vabad voodid krabada.
Hämmastusega tuleb tõdeda, et sisuliselt jõudsime 4 päevaga Iisraelile ringi peale teha. Mõned kohad jäid endiselt, kuhu me ei jõudnud – näiteks Haifa – kuhu ma jõuan veel oma vabast ajast minna. Päris palju küsiti, kas meile Iisrael meeldib. Kuidagi ei osanud tavaliselt sellele küsimusele siiralt öelda, et jaa täiega meeldib. Meeldisid kohad, kus me käisime ning inimesed, keda kohtasime, kuid me siiski viibisime seal mingi tunnetuse tekkimiseks liiga lühikest aega. Kui pindala on Iisraelil pea kaks korda vähem kui Eestil, on inimesi kuskil 4 korda rohkem ning maastik vaheldub kõrbest mägiste viinamarjaistandusteni.

Kätlin Iisraelis 11.07.2016 jõgi

Kätlin Iisraelis 11.07.16

Kätlin iisraelis kõrb 11.07.16

Laupäeval kutsus sõber meid oma sõbra pulma Birzeitis. Tegemist oli kristlastega ning üldiselt oli tegu tavalise laulatusega suures kirikus. Enne tseremooniat viibisime me oma sõbraga peigmehe kodus, kus suure laulu ning jalutuskeppidega vehkimise saatel sai nii peigmees kui ka isamees värske soengu ja habemelõikuse. Habemevahu loputamisel kasutati ka alkohoolset “araabia piima” – ara. kuskil Lähedasemad sõbrad aitasid peigmehe ka puhtaks pesta. Aegajalt võeti üksteist ka õlgadele ning patsutati julgelt üksteist nende jalutuskeppidega tagumikele. Kui peigmees ja isamees olid puhtad riided selga saanud mindi peigmehe kodunt rongkäiguga kirikusse. Rongkäiguga kaasnes samasugune laulmine ja toigastega vehkimine. Üldiselt vabas formaadis lõbus jauramine. Kui Tallinnas häirib liiklust isegi Tour ’d ÖÖ, siis Birzeitis enamik autosid pöörasid rongkäiku nähes oma nina teises suunas ja otsisid uue marsuudi. Pulmas oli külalisi kuskil 600 ringis. Meie sõbra sõnul oleks väike pulm mõeldamatu – inimesed solvuksid meeletult.
Eile hakkas uuesti suvekool peale, esimesel päeval oli kohal vaid 3 last, kuid täna juba 5. Vaatamata mu olematule araabia keelele on juba kaks päeva kõik lapsed ellu jäänud.
Eile käisime pärast suvekooli ka oma sõbraga Petlemmas. Sõbra õemees töötab ühes palestiina reisiagentuuris reisiagendina ning ta näitas meile linna peal ringi. Petlemmas on üks kirik, mis asub kohal, kus Jeesus sündis ning teine kirik, kus Maarja Jeesust imetas (väidetavalt pillas ka tilga piimakest maha). Ühesõnaga palju väga otseselt piiblilugudega seotud kirikuid. Meie jaoks meeldivaimad üllatused olid Banksy joonistused. Meil joppas selle sõbra õemehega – ta oli juhtumisi abiks Banksy Gazas tehtud filmi tegemisel. Film ise vist ei ole netis kättesaadav, aga väike tutvustav youtube’i klipp : https://www.youtube.com/watch?v=3e2dShY8jIo

P.S. Rohkem pilte näiteks Gregori Instagramis www.instagram.com/gjyrna

Vabatahtlike lähetamise projekti rahastab Eesti Välisministeerium arengu- ja humanitaarabi vahenditest.