DAM – Palestiina hiphopi algus

1.-2. juuni on Eestis Prantsuse ühe suurima ajalehe Le Monde poolt “uue põlvkonna eestkõnelejaks“ nimetatud Palestiina hiphop crew DAM. Da Arabian MC’d (üks mitmest võimalusest nimetähtede lahtimuukimiseks) tuli kokku 90ndate lõpus.

Iisraelis, Tel Aviv ja Jeruusalemma vahel asub juudi-araabia linn Lyd, mis on olnud kasvulavaks kolmele MC’ le: Suhell Nafar, Tamer Nafar, Mahmoud Jreri. Iisraeli territooriumil on küll palju linnu, kus kus elavad nii palestiinlased kui juudid, aga need kaks kogukonda on tavaliselt rangelt eraldatud, nii ka Lyd´is. Viimastel aastakümnetel on segregatsioonipoliitika tagajärjel palestiina piirkonnad muutumas aina vaesemaks ja see on toonud kaasa sotsiaalsete probleemide pideva süvenemise. Just sellises keskkonnas leidis palestiina MC-kolmik enda jaoks 90ndate keskel hiphop´i. Kõik algas Tupac´i videost, mis tõi ekraanile stseenid ameerika tänavaelust. Videolugu oli nii sarnane palestiina noorte enda tegelikkusele, et süttis soov rääkida läbi hiphopi ka oma lugusid.

DAM’i esimene rahvusvaheline album “IHDA” (“Pühendus”) tuli välja 2007, aga DAMi edulugu algas ammu enne seda. DAMi esimene läbimuure sai alguse loost “Min Irhabi” (“Kes on terrorist?”).  Milleeniumivahetusel algas Palestiina II ülestõus (Intifada) ning Iisraeli sõjaväe ja palestiinlaste vahelistes kokkupõrgetes hukkus üle tuhande palestiinlase. Rahvusvahelisse  meediasse see praktiliselt ei jõudnudki. Kui aga Iisraeli pealinnas Tel Avivis toimus palestiina mehe korraldatud enesetapurünnak, milles hukkus üle kahekümne inimese, lõi rahvusvaheline meedia lainetama. Palju oli emotisonaalseid artikelid sellest, kuidas palestiinlased tuleb peatada, kuidas terrorism tuleb peatada.  Tameri, Suhelli ja Mahmoudi jaoks oli see nii tasakaalust väljas, et sündis lugu, mis püüdis seletada, mismoodi näeb olukord välja Palestiina poolelt.
Chuck D väidetavalt kunagi ütles: „Rap is CNN for black people“ – ja nii sai just sellest loost  palestiinlaste jaoks viis öelda maailmale, mida nad tunnevad.  „Kes on terrorist?“ ist ja palestiina hiphopist kirjutas pika loo ka Prantsusmaa ajakiri Rolling Stone, lisades singli ühele oma numbritest.
Tänaseks üle kümne aastat tegutsenud DAMist on aastate jooksul tehtud lugusid sellistes väljaannetes, nagu National Geographic, Vibe, Q, Basement, Reuters, The New York Times ning telekanalites nagu MTV, CNN, BBC ja Al Jazeera.  Neil on ilmunud paarkümmend singlit ja kaks albumit. DAMi lugu ja nende mõju araabiamaade hiphopile leidis kajastust täispikas dokumentaalflmis Slingshot Hip Hop (Jackie Reem Salloum), nende lood kõlavad mitmete rezhissööride filmides. Ja – sedakorda mitte väidetavalt – on Chuck D öelnud Slingshot Hip Hop´i räpparite kohta: “The culture of hiphop and rap is at its most powerful and yet its most tender in Slingshot Hip Hop”.

Ja tõesti, DAMil tekstidel on sotsiaalne roll, mis ei piirdu kaugeltki ainult okupatsiooni teema sõnadesse ja muusikasse panemisega. MC-de meelest, kui tahta olla aus, siis ikka kõik teemad. DAMi teise albumi „Dabke on the Moon“ (dabke on Palestiina ja miteet teiste Araabiamaade rahvatants) provokatiivsemaid lugusid on „If I could go back in time“, mis räägib sundabieludest ja aumõrvadest. Okupatsioon, silmakirjalikkus, armastus ja lootus, seda kõike leiab nende lugudes. DAMi lood võivad olla poliitiliselt väga teravad, aga ka naljakad, romantilised, nukrad.
DAMi tekstid on peamiselt araabia keeles, ent on ka heebrea- ja inglisekeelseid lugusid. Kuigi hiphop on üldiselt väga tekstisõltuv, on DAMi lood muusikaliselt nii mitmekesised, et on võitnud endale kuulajaskonna üle maailma. DAMi muusika on ainulaadne segu idast ja läänest, araabia rütmidest, Lähis-Ida meloodiatest ja hiphopist. DAMi töid on mõjutanud nii Ida kui Lääne muusika ja kirjandus – legendaarne Palestiina luuletaja Mahmoud Darwish või karikaturist Naji al Ali, aga ka Tupac, Biggie, Public Enemy, MBS, K’naan, Pharoahe Monch.
Hoolimata sellest, et tänaseks on DAMil olnud palju kontserte nii Põhja-Ameerikas, kui Euroopas, on nad jätkuvalt kõige rohkem seotud oma kodulinnaga, Lyd´iga. See on koht, kus nad elavad ka praegu, korraldavad workshoppe lastele ja noortele, ja toetavad noorte püüdlusi rääkida maailmast nii, nagu noored ise seda näevad.
Nende jaoks, kes vähegi tunnevad huvi, mis araabiamaade hiphopi skenel toimub, on DAM igal juhul „must

KUULA ALBUMIT “DABKE ON THE MOON”

DAM esineb:

1. JUUNI

TALLINN, MAAILMAPÄEV (VABADUSE VÄLJAK) 15.00

TARTU, KINK KONK – kohtumine DAMiga 22.00, DAM esineb 00.00